Als ik er niet ben, loopt alles fout
Ben jij het type dat duidelijke instructies geeft, in de hoop dat de teamleden daardoor meer ‘hun plan’ trekken?
Of kies je de geduldige aanpak en laat je de medewerkers hun gang gaan in de veronderstelling dat het vanzelf wel zal beteren?
Ben jij zo’n positivo die denkt dat het probleem zichzelf oplost als je maar genoeg complimenten geeft? Dan durf jij bij fouten zeker nooit kritisch uit de hoek te komen, uit schrik de mensen te ontgoochelen en weg te jagen.
Of ben je een controlefreak, zit je overal bovenop en neem je het werk driest over zodra de medewerkers niet snel genoeg presteren?
Ligt het aan jou of aan je mensen?
Christophe Haemers is een gedreven ondernemer. Een keiharde werker met hoge ambities. En ja, hij is een tikkeltje ongeduldig. 🙂
Christophe, CEO van designparasol-fabrikant Umbrosa, bemoeide zich met alle processen en projecten in zijn bedrijf. Was hij nou echt de enige die dingen goed en op tijd gedaan kon krijgen? Lange tijd wees zijn beschuldigende vinger naar zijn mensen: ik heb niet de juiste mensen, ze begrijpen het niet. Dus schoot hij telkens zelf weer in de actie.
Het was zijn droom om met zijn bedrijf ook in Amerika voet aan de grond te krijgen. Maar daar kwam hij door alle drukte niet aan toe. Hij nam steeds meer nieuwe mensen aan, maar het probleem bleef bestaan. Lag het dan misschien toch aan hem?
Van probleemoplosser naar vragensteller
Christophe stapte in het Connect & Lead traject om te achterhalen wat er schortte aan zijn manier van leidinggeven. En als het dan écht aan hem lag, wat moest hij dan anders doen?
Tijdens het leiderschapstraject ontdekte hij hoe gek hij is op actie, presteren en doelen halen. ‘Mensen bij het handje nemen’ was verre van zijn favoriet. Tijd die hij moest besteden aan zijn mensen vond hij verloren tijd. Hij had toch duidelijk gezegd wat ze moesten doen?
Tot het moment dat Christophe tijdens één van de groepssessies werd aangesproken door een collega-ondernemer:‘Besef je wel hoe klein jij je medewerkers houdt, met je directieve aanpak? Dat nekt alle zin voor initiatief.’
Christophe realiseerde zich dat hij een meer coachende houding moest kiezen. Mensen stap voor stap dingen laten uitproberen, zodat ze kunnen leren van hun ‘fouten’.
‘Ik mag niet langer de probleemoplosser zijn, maar moet als vraagsteller optreden. Dat vraagt geduld van mij, want het gaat trager vooruit dan als ik het zelf doe. Maar het loont wel op lange termijn.’
Intentif | Getuigenis Christophe Haemers from BEELDRIJK on Vimeo.
Het werd zijn focus in het traject
In twee jaar leerde deze ambitieuze ondernemer een aantal coachtechnieken die hij bewust kon toepassen wanneer zijn drive hem in de weg zat. Langzaam maar zeker slaagde zelfs deze Meneer Ongeduld erin om meer achterover te leunen en de medewerkers zelf naar oplossingen toe te laten werken.
En met succes. Christophe zag zijn mensen groeien. Zijn team nam de dagelijkse zaken op eigen houtje over, waardoor hij het operationele kon loslaten. Eindelijk was daar de ruimte voor de gedroomde uitbreiding van de Umbrosa-activiteiten naar Amerika. Inmiddels heeft Umbrosa INC een hoofdkantoor in New York.
Voel jij ook de frustratie dat je bedrijf niet zonder jou kan?
Droom jij van een team dat zelfstandiger werkt, zodat je net als Christophe kan focussen op strategische zaken? Vraag je je af wat hij juist gedaan heeft waardoor de mensen én zijn bedrijf konden groeien?
Met plezier leggen we je de inzichten, oefeningen en tips uit die hij toepaste. In een vrijblijvend klankbordgesprek kijken we met je mee waar we in jouw specifieke situatie direct een doorbraak kunnen creëren.
Boek meteen je 1-op-1 klankbordgesprek online of bij ons op kantoor in Gentbrugge.