Leiders liggen ons nauw aan het hart en we zien dagelijks dat ze vlot geïnspireerd worden door andere leiders. In ons moment van de week delen we praktische verhalen “uit het leven gegrepen”. Misschien herken je je in het verhaal van deze week?

Situatieschets van Baas

Baas werkt voor een KMO met 180 medewerkers en leidt sinds drie jaar een team met 15 medewerkers. Hij heeft het erg moeilijk met Peter, één van de medewerkers. Het team staat in voor een opdracht die van elk van hen twee halve dagen per maand vraagt. Enkele dagen voordat het aan Peter was, kwam die met een uitvlucht waardoor hij de taak niet kon opnemen. Peter stond al lang bekend als iemand die goed voor zichzelf zorgt, ook ten koste van de collega’s. Dat was al zo voor Baas het team ging leiden. Peter was daar nooit echt op aangesproken door de vorige leidinggevende.

Baas vindt dat hij dat niet zomaar kan toestaan. Hij ziet dat het gedrag van Peter de andere collega’s aansteekt in de verkeerde richting. Voor hem is dat reden temeer om Peter aan te spreken op zijn gedrag. Baas is zelf niet zo mondig en kijkt niet uit naar het gesprek. Hij weet niet hoe Peter zal reageren. Voordat je verder leest, bedenk hoe jij deze situatie zou aanpakken.

Baas gaat het gesprek aan

CoachingsplekBaas gaat het gesprek aan en Peter reageert verontwaardigd. Hij vliegt uit en doet een aantal erg persoonlijke uithalen naar Baas. Die slaat dicht en beëindigt het gesprek. De periode erna blijft het gedrag van Peter hetzelfde. Baas heeft het gevoel dat Peter in zijn vuistje lacht en hij vermijdt het contact met Peter. Hij is kwaad op zichzelf omdat hij niet meer weerwerk heeft geboden. Peter vraagt alleen de hoognodige zaken en doet dat op sms. Baas neemt zijn verantwoordelijkheid en beantwoordt de vragen zakelijk correct. Een maand na het voorval spreek ik Baas. Hij geeft aan dat hij, bij een volgende “aanval” van Peter zal opgeven en uit zijn rol wil stappen.

Baas heeft nog veel “goesting” om het team te blijven leiden, hij heeft daar ook de capaciteiten voor. Hij heeft het er echter moeilijk mee zich alleen te voelen met deze uitdaging. De directeur waaraan hij rapporteert, groeide door uit zijn rol. Hij pakte het probleem destijds al niet aan en ook nu is hij geen steun voor Baas. Zelf ziet hij zich niet in staat om deze uitdaging aan te pakken.

“Ik ben zelf geen roeper”, zegt hij. “Ik kan verbaal niet op tegen Peter. Na zo’n gesprek voel ik me rot en zeg ik tegen mezelf: alé waarom reageerde je daar niet op, je had dat kunnen zeggen, …. Tijdens het gesprek kom ik daar echter niet op.”

Baas komt tot een belangrijk inzicht

Tijdens de coaching gaat Baas inzien dat hij naast alle zaken die hij niet kan, ook wel een aantal talenten heeft die hem als leider van pas komen. Een van zijn krachtige talenten is het aanvoelen van wat zich bij de ander afspeelt, wat onder zijn woorden écht aanwezig is. Baas ziet ook in dat hij zelf goed kan voelen wat boodschappen van de ander met hem doen. Na wat oefenen stelt hij vast dat hij die gevoelens ook wel weet te benoemen en uit te spreken. Hij vraagt: “Hoe kan ik op zo’n momenten krachtig reageren zonder dat ik ga roepen?”. Dat kan hij absoluut en ik ben blij met zijn vraag.

In contact met een mondige medewerker die je wil begrenzen helpt het als je ad rem bent, dat is echter niet noodzakelijk. Baas is eerder introvert en kan die kracht aanwenden.

Uw gidsenOm kundig feedback te geven doorloop je best 4 stappen die we toelichten in ons e-book “Feedback geven”. Daarnaast was de belangrijkste sleutel voor Baas dat hij inzag hoe krachtig het is om zijn gevoelens en gedachten uit te spreken. Ook al voelt hij zich een stukje “overdonderd en onder de voet gelopen”, ook al heeft hij het gevoel “de mond gesnoerd” te worden,… hij kan dat simpelweg uitspreken.

Hij neemt zich ook voor om bij de start van een gesprek aan te geven wat zijn doel is en dat helder af te stemmen. Bijv.: “Peter, ik wil het met jou hebben over ons vorige gesprek en de voorbije periode met als doel elkaar beter te begrijpen en beter samen te werken. Ok voor jou?”
Als Peter daarmee instemt kan Baas in het verdere gesprek, op het moment dat het de verkeerde kant uitgaat, ingrijpen zeggende: “Peter, ik heb niet het gevoel dat we in de richting evolueren van beter begrip en samenwerken. Hoe voelt dat voor jou? Wat is nodig om de goede richting in te slaan?”

 

Baas krijgt er zin in!

We oefenden met deze nieuwe inzichten en het gezicht van Baas klaarde op. Hij begon te geloven dat hij dit aankon. De goesting en het geloof groeiden en hij wou zijn taak vol goede moed verderzetten. Bij het buitengaan gaf Baas aan dat hij enkele collega’s heeft die hier ook veel zouden aan hebben! Dat is het doel van onze “momenten van de week”. Voel je vrij om ze door te sturen aan je collega’s en hen vooruit te helpen, want #leidersinspirerenleiders.

We zijn benieuwd hoe het gesprek met Peter zal verlopen.
Veel succes, Baas!

Benieuwd naar de basissleutel in deze coaching? Download het e-book om kundig feedback te geven

Ja, ik ontvang graag het e-book
“5 tips voor afstemmen en verbinden”

Vlot betere resultaten halen met je team ?

Kies voor groei als leider en mens.