Bedrijfsresultaten niet goed genoeg ?

Ben jij tevreden met de resultaten van je team of geloof je dat er meer in zit ?

Heb je het idee dat iedereen wel veel en hard werkt en het goed bedoelt, maar dat het relatief gezien niet oplevert wat je zou verwachten bij zoveel inspanning ?

Uit ervaring weten we dat de oorzaak terug te brengen is tot :

  • de bedrijfscultuur : er bestaat een sterke correlatie tussen high performing organisaties en hun bedrijfscultuur
  • het teamwerk : de beste resultaten zijn omgekeerd evenredig met de teamfrustraties
  • de bedrijfsleider :  blokkades bij de CEO vormen blokkades bij het bedrijf

Bedrijfscultuur

De bedrijfscultuur wordt bepaald door de bedrijfsleider! Die cultuur helder neerzetten en er consistent naar leven is cruciaal. De CEO geeft – al dan niet bewust – het voorbeeld en inspireert de medewerkers die sowieso het gedrag overnemen. Als je dus niet de beoogde resultaten haalt, bekijk dan of de bedrijfscultuur in lijn is met de wensen ?

Teamwerk

Doelstellingen worden vooral bedreigd door teamfrustraties. Het project plan en het budget mag nog zo fantastisch zijn, pover teamwerk doet dit teniet en impacteert de resultaten dramatisch. Optimale bedrijfsresultaten zijn slechts mogelijk als er (h)echt teamwerk plaats vindt. De basis daarvan ligt in veiligheid en vertrouwen, zodat er betrokkenheid en aansprakelijkheid ontstaat.

Bedrijfsleider

Stroomt het niet in een bedrijf, dan wijst dit op een blokkade bij de CEO. Vaak is de CEO zich zelf niet bewust van de blokkade. Vaak zien anderen het wel maar erkent de CEO het ontwikkelpunt niet. Als je dan weet dat de CEO de bedrijfscultuur bepaalt én een voorbeeldfunctie heeft, dan zie je ook in dat het vertrouwen in het team mede door de CEO bepaald wordt. Met andere woorden : de oorzaak van het niet presteren is terug te brengen tot de CEO…!

De CEO speelt een ongelooflijk cruciale rol bij het behalen van de bedrijfsresultaten.

Wat doe je dus als ondernemer als de resultaten niet naar verwachting zijn ?

Je zou kunnen de oorzaken bij de anderen zoeken : je zou kunnen leidinggevenden ontslaan… of medewerkers verwijten dat ze onvoldoende betrokken zijn … of teamleaders aanvallen omdat het team niet goed genoeg samenwerkt… of klacht indienen bij je leveranciers …. of misschien zelfs in de slachtofferrol duiken en het wijten aan je klanten die steeds strengere kwaliteitseisen of snellere levertijden opleggen…

NIET MEER DOEN !!!
Je weet nu immers dat de CEO de spilfiguur van alles is !!! Begin dus bij jezelf ! Ga op zelfonderzoek uit. Wees niet tevreden met het oppervlakkige traditionele antwoord, graaf dieper, pel de lagen van de ui af tot je bij je kern komt met alle sterktes en angsten en kwetsbaarheden.

Straffe toebak, ja, da’s waar. Maar niet onmogelijk : In het CEO leiderschapstraject troffen we de voorbije jaren tientallen CEO’s die open stonden om hun “blinde vlekken” te onderzoeken. Ze werden zich gaandeweg bewuster van hun eigen kunnen én onkunde.  Ze kregen zicht op patronen en overtuigingen en gingen aan de slag met die uitdagingen, wetende dat ze tegelijk ook hun bedrijf een dienst bewezen.

Ze experimenteerden met de wetten van verbindend leiderschap en leerden kundiger om te gaan met het bundelen van de krachten voor het realiseren van het businessplan.

Leiderschap Boost

Wil jij ook meer “flow” in je bedrijf en betere resultaten met minder energievretend trekken en sleuren ?
Ben jij ook bereid in jezelf op zoek te gaan naar je blokkades ? Dan en alleen dan nodigen we je graag uit om:

  • de eerste stapjes te zetten samen met andere ondernemers op één van onze evenementen
  • een gratis klankbordgesprek aan te vragen. Niet voor watjes, zoveel is zeker !
  • Alvast te starten met een GRATIS leiderscan: test jouw leiderschap (deze leider scan geeft je inzicht in jouw kwaliteiten en uitdagingen als verbindend leider).

Vlot betere resultaten halen met je team ?

Kies voor groei als leider en mens.