Feedback is always a gift. In deze cadeautjesperiode vinden we dit de ideale cadeautip :  geef eens feedback als geschenk. Makkelijk en goedkoop en geloof me, ten zeerste gewaardeerd.

Deze uitspraak roept ongetwijfeld vraagtekens op, niet ? Meestal ervaart men feedback geven of ontvangen namelijk niet echt als een cadeautje. De gever voelt weerstand en geremdheid, de ontvanger ervaart vaak eveneens weerstand en véééél frustratie. Toch is feedback wél een geschenk, mits op de juiste manier gegeven én ontvangen.

Weerstand

Men vraagt zich af : waarom zou ik hem/haar hierop aanspreken ? Zwijgen voor de rust is zoveel wijzer toch ?

Het is absoluut menselijk om de weg van de minste weerstand te zoeken, dat is de voorkeur van elk van ons ! Het is dus zaak om onze innerlijke weerstand tegen het geven van feedback aan collega’s te verlagen, zodat onze drang om te zeggen wat in ons opkomt groter wordt dan de weerstand die we ertegen hebben. Dit betekent dat de voordelen van feedback geven dienen op te wegen tegen de nadelen die men ervan denkt te ondervinden.

Elk van ons voelt soms de drang om er even langs te lopen… We worden geconfronteerd met een situatie die niet goed aanvoelt en kiezen ervoor om eraan voorbij te gaan. Sommige mensen hebben een conflictvermijdende voorkeur en dan ligt dit gedrag nog meer voor de hand. We voelen dus weerstand vanuit de angst iemand te kwetsen. Of om zelf de feedback als een boemerang in het gezicht terug te krijgen. Of omdat we menen ons boekje te buiten te gaan. Meestal interpreteren we feedback ook als kritiek, vaak als verwijt zelfs. Mensen zijn van nature uit  zuinig met complimentjes.

Feedback als geschenk

En toch snakken we allemaal naar feedback, zowel complimentjes als opbouwende kritiek. We kijken uit naar feedback die ons gegeven wordt vanuit “ik heb je graag en wil je een stapje vooruit helpen”. Deze oprechte boodschappen, los van enige emotie, dat zijn de mooiste kerstgeschenken die we elkaar kunnen geven. Het gevoel dat anderen om ons geven is een zalig gevoel, toch ? Een geschenkje krijgen dat ons iets leert over hoe we op anderen overkomen, is voor elk van ons waardevol, niet ? Weegt dat als voordeel niet voldoende op tegen de weerstand die je mogelijk voelt ?

Er zijn nog tal van positieve effecten van feedback : het vermijdt misverstanden, het geeft duidelijkheid, alles wordt benoemd, het leidt tot betere samenwerking en betere teamprestaties. Feedback geven hoort gewoon inherent bij je verantwoordelijkheden, je kan je boekje amper te buiten gaan. Wie wil nu een gebrek aan verantwoordelijkheidszin verweten worden ? Doen dus, feedback uitdelen, als geschenk !

OK, maar de reactie van de ander dan ? Je wil de ander toch niet kwetsen en je wil  echt geen emmer verwijten terug geslingerd krijgen.. De “truuk” ligt in jouw handen : Als jij op de juiste manier feedback geeft, dan is de kans klein dat die op weerstand zal botsen bij de ontvanger. Dus die angst kan je al opbergen, alweer een excuus minder om geen feedback te geven.

Op weg naar een lerende organisatie.. goede voornemens..
Probeer het eens : geef feedback ! 
En als je feedback krijgt, vergeet niet dankjewel te zeggen !

Geloof je dat jij nog kan leren en daarmee je bedrijf vooruit kan helpen? Dan en alleen dan nodigen we je graag uit om:

  • de eerste stapjes te zetten samen met andere ondernemers op één van onze evenementen
  • een gratis klankbordgesprek aan te vragen. Niet voor watjes, zoveel is zeker !
  • Alvast te starten met een GRATIS leiderscan: test jouw leiderschap (deze leider scan geeft je inzicht in jouw kwaliteiten en uitdagingen als verbindend leider).

Vlot betere resultaten halen met je team ?

Kies voor groei als leider en mens.