Op reis en ik pak mee: stress!

De vakantieperiode komt dichterbij, nog enkele dagen/weken en eindelijk:  vakantie! Maar opgepast!  Vaak kijken mensen het hele jaar door uit naar hun vakantie en dan…ZIEK! Hoofdpijn, spierpijn, drukkend gevoel in de borststreek, misselijk… Hoe komt dit en wat veroorzaakt die vakantiestress??

De bruuske overgang van spanning naar ontspanning:

Tijdens het werkjaar ben je opgeladen met adrenaline, cortisol en andere stressproducten.  Als je plots overschakelt van spanning naar ontspanning, werken die producten nog even door, ook al heb je ze dan niet meer nodig.  Hierdoor krijg je stressklachten en word je kwetsbaar.  Vakantiestress!  Je kan het vergelijken met een gloeilamp: krijgt ze de juiste hoeveelheid spanning, dan geeft ze licht.  Maar, krijgt ze meer energie dan ze nodig heeft, dan springt ze stuk. Neem dit jaar geen risico’s en ga voor een zachte overgang en voorkom zo die vakantiestressIntentif geeft je graag enkele tips tegen vakantiestress!

Tips tegen vakantiestress

  • Communiceer en delegeer

Laat je collega’s, team, leidinggevende duidelijk weten dat je op vakantie vertrekt en voor hoelang. Zo kunnen zij ook beter inplannen. Maak afspraken met collega’s die een deel van je taken zullen overnemen over deadlines en wat er precies van hen verwacht wordt. Stel in je e-mail een out-of-office-bericht in, zodat je contacten niet nodeloos op een antwoord wachten en vermeld wanneer je terug bereikbaar bent.

  • Maak een todolijst

Ga na wat je nog moet afronden en stel een lijst met prioriteiten op. Wat moet er voor je verlof zeker afgewerkt zijn? Wat kan je uitstellen? Wat moet je achterlaten bij je collega? Laat het werk niet opstapelen tot de dag voor je vertrekt, maar werk je todolijst af.

  • Laat technologie achter

Geef je laptop en gsm vakantie en laat ze thuis. Het is niet de bedoeling dat je mails van het werk leest. Als je echt bereikbaar moet blijven, probeer het dan tot een minimum te beperken. Laat je collega’s weten dat ze je enkel voor heel dringende zaken mogen contacteren. Je hebt vakantie!

  • Bereid je terugkomst voor

Hou er rekening mee dat je een hoop papierwerk en mails zal moeten doorlezen. Plan zeker genoeg tijd in om deze taken grondig uit te voeren, en maak een todolijst voor na je vakantie.  Zorg er ook voor dat je werkplek netjes is voor je vertrekt.  Zo kan je met een schone lei beginnen bij je terugkeer.

  • Neem je tijd

Blijf de eerste 2 dagen na je laatste werkdag nog actief. Ruim je huis op, ga winkelen, maak je koffer… Door die activiteiten, gebruik je je teveel aan energie op. Wacht 2 à 3 dagen voor je op reis vertrekt en zorg dat je vakantie lang genoeg is: 2 à 3 weken is ideaal.

  • Zorg voor een zachte terugkeer

Gun jezelf een dag of meer tussen jouw thuiskomst en jouw eerste werkdag.  Neem op kantoor de tijd om bij te praten en om rustig in het ritme te komen.  Wind je niet op over dingen die een beetje fout zijn gegaan tijdens je afwezigheid.

  • Gouden tip

Stel niet uit wat je meteen kan afwerken. Je kan nu georganiseerd en met nieuwe energie terug van start!

Intentif wenst je een fijne vakantie zonder vakantiestress!

Wil jij ook meer “flow” in je bedrijf en betere resultaten met minder energievretend trekken en sleuren ?
Ben jij ook bereid in jezelf op zoek te gaan naar je blokkades ? Dan en alleen dan nodigen we je graag uit om:

  • de eerste stapjes te zetten samen met andere ondernemers op één van onze evenementen
  • een gratis klankbordgesprek aan te vragen. Niet voor watjes, zoveel is zeker !
  • Alvast te starten met een GRATIS leiderscan: test jouw leiderschap (deze leider scan geeft je inzicht in jouw kwaliteiten en uitdagingen als verbindend leider).

Vlot betere resultaten halen met je team ?

Kies voor groei als leider en mens.